www.flickr.com

zondag 23 januari 2011

Vlijtig mandje

Een tijdje geleden zag ik deze mandjes bij Vlijtig en ik zette ze meteen op mijn to do-lijstje.  Want...je kan echt nooit genoeg mandjes hebben!   Vooral niet nu mijn naaispulletjes zo toenemen in aantal dat mijn plastieken hobbydoos zo langzamerhand uit z'n voegen barst.

Maar 1) ik vond het formaat toch net wat te klein, 2) ik weet nog steeds niet waar je die vlieselinedingen vind en 3) ik had geen lint voor handvaten van te maken.

Dus vandaar... Vlijtig mandje revisited!




Benodigdheden (mandje van ca. 18cm hoog, 25cm breed, 20cm diep)

- Stof A (onderkant buiten):               40x42cm
- Stof B (bovenkant buiten): 2x          40x11cm
- Stof C (voering):                              40x60cm
- Stof naar keuze (handvaatjes): 2x    20x8cm
- Biaislint naar keuze



opmerking: om een stevig mandje te krijgen zonder vlieseline, heb je wel stevige stof nodig.  De meeste canvas-stoffen van IKEA zijn daar bijvoorbeeld ideaal voor! 
Gebruik je toch soepele stof, dan strijk je best vlieseline op de verkeerde zijde voor je begint te stikken.
Werkwijze 

De handvaten
Plooi de lapjes stof voor de handvaten dubbel in de lengte en stik vast samen met het biais lint.  (Mme Zsazsa vertelt je hoe)






Draai het handvat om en stik ook daar het biaislint vast.




 

Ik koos er voor om de biais maar aan 1 zijde van het handvat te zetten, wie meer van symmetrie houdt, doet hetzelfde aan de andere zijde.

Stik de korte uiteinden tenslotte aan elkaar zodat je 2 'ronde' handvaten bekomt!



 De zak
Stik voor de buitenkant de 2 korte stukken stof C aan de uiteinden van stof A zodat je dit bekomt.
Nu zou deze lap combinatiestof even groot moeten zijn als het stuk voering. 
 * bij de afmetingen van de stof is gerekend op een zoom van 1cm


 Ik plooide de zoom binnen in naar de kant van stof A en stikte deze op de goede kant nog eens vast.

Stik vervolgens zowel de buitenkant als de voering tot een zak.  Je legt daartoe uiteraard de goede kanten op elkaar en naait gewoon de zijkanten toe.

Je hebt nu 2 zakken die binnenstebuiten gekeerd zijn.
Om een bodem te maken, plooi je de hoeken zo dat er een gelijkbenige driehoek ontstaat met de naad als hoogtelijn.   Ik nam de grootte zo dat de basis (= lijn in balpen) ong 15cm was (als je 20cm neemt zal de zak nog wat ronder lijken).  Stik vast over de basis en knip de hoeken af.   Doe dit zowel voor de voering als de buitenkant.


De éénmaking

Draai de buitenzak met de goede kant naar buiten en plaats de voering zak er in.

Wat nu volgt vond ik het vervelendste van de hele klus.  Plooi de randen van zak en voering over 1cm naar binnen toe en speld vast.
Begin aan de zijnaden en zorg dat deze goed overeenkomen.  

Je kan het jezelf gemakkelijker maken als je vooraf (dus voor het stikken van de zijnaden) de bovenzijde van de zak over 1cm naar binnen zou strijken, en de voering over 1cm naar buiten  zodat die randen gemakkelijker en gelijkmatig naar elkaar toevallen.


 Als je helemaal rondom vastgespeld hebt, kan je ter hoogte van de zijnaden nu de speldjes opnieuw losmaken en de handvaatjes er tussen plaatsen.

Stik vervolgens alles vast!



En... klaar :-)

 
Pin It

Geen opmerkingen:

Een reactie posten