www.flickr.com

zondag 6 februari 2011

Een clutch in't klad

Een strapless tasje, ook handig om rommel (make-up, tampons,...) in te steken in een grotere tas.  Althans,daar gebruik ik het toch voor :-)


Dit is eigenlijk nog een klad tutorial, ik vind 'm nog niet zoals hij zou moeten zijn, vooral de afmetingen van de omslag en kleine klep wil ik nog wat aanpassen.   Zoals je zult zien ben ik ook nog geen expert in afwerking en recht stikken... Zodra ik inspirerende stofjes heb, zorg ik voor een verbeterde versie!

PATROON
Ik maakte deels gebruik van de tutorial van deze clutch purse, alleen leken die vouwtjes maar niet te lukken, wou ik een extra klepje onderaan en geen paspelrandje.   Eigenlijk, wou ik er één zoals ik 'm zag op Etsy.
En dus begon ik zelf te experimenteren.
Voor de oranje tas gebruikte ik exact hetzelfde patroon als de 'clutch purse' en maakte ik een klepje met deze afmetingen.   Voor het blauwe tasje maakte ik de omslag groter en het klepje kleiner (patroontje).

BENODIGDHEDEN
- Elk onderdeel uitgeknipt in buitenstof en voering.
- Vlieseline versteviging op elk onderdeeltje voering
- Magneetslotje
- Stukje lint
- Sleutelhangerring
- (Knoop)
- (Kleine zsazsa-bloem: cirkels 8cm en 5cm)

WERKWIJZE


Knip alle onderdelen uit buiten- en voeringstof.  Strijk versteviging tegen de voeringdelen en extra versteving op de verkeerde kant omslagklep van de buitenstof  (hier komt een magneetslotje)






Begin met de 2 onderdelen van de voering met de goede kanten tegen elkaar te stikken.
Leg het lintje ertussen zodat je aan de binnenkant een lusje hebt.









Knip nadien de buitenrondingen wat in.
Leg het geheel opzij.





We gaan nu verder met het kleine klepje.

Begin het plaatsen van het magneetslotje aan de voeringkant (plaats hier afhankelijk van de sterkte van je vlieseling, nog extra versteviging).

Meet waar je slotje moet komen, sowieso moet het even ver van beide zijranden verwijderd zijn.  De hoogte kan je kiezen, noteer de afstand tussen de bovenrand en het middenpunt van je slotje.
Maak kleine openingen met het tornmesje en plaats het magneetslotje.





Stik nu de buiten- en voeringstof van het klepje met de goede kanten naar elkaar toe.  Ga verschillende keren voor- en achteruit op de uiteinden want bij het binnenstebuiten draaien komt hier heel wat spanning op te staan.

Knip ook hier de rondingen in en draai de goede kanten naar buiten.
Je klepje is nu klaar.






We gaan verder met de onderdelen in buitenstof met de goede kanten naar elkaar toe te stikken.
Meet het midden van de onderkant af en plaats het kleine klepje met de voeringkant naar boven.   Pin even vast en draai naar de goede kant van de stof om te kijken of de lengte goed is.

Stik alles vast en draai naar de goede kant.  Je hebt nu een buitentasje met klep.  Nu kan je meten waar je magneetslotje op de omslagklep moet komen.   Bevestig deze zoals op het kleine klepje.






Leg nu de omslagklep in buitenstof op de voering met de goede kanten naar elkaar toe en stik vast tot aan de rand van de opening van het tasje.





Keer naar de goede kanten en steek de voeringzak in de buitenzak.
Plooi nu de randen van beide zakjes om naar binnen en pin vast.
Stik rondom vast en werk de hoekjes af met naald en draad.











Je tasje is klaar!  Je kan het nog versieren met een kleine zsazsa-bloem of een knoop op het kleine klepje.

Pin It

4 opmerkingen:

  1. Ik vind het wel al een goede hoor!
    En nu zie ik weer dat hele leuke stofje opduiken... de voering van het donkerblauwe tasje. Waar heb je dat gevonden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is - zoals de meeste stoffen uit mijn collectie (for now!)- een ikeastofje. Weliswaar niet uit de meterwaren, maar van een bestaande (relatief grote)kussensloop.
    http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/80159915
    Ik verwacht dat die tegen de volgende solden wel massaal in de koopjeshoek gaat liggen, want mij lijkt ze voor de rest niet zo populair :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super, altijd leuk als iemand aan een handleiding begint!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor maart en april hebben we al projecten vastgelegd, maar vervolledig je tutorial tegen mei en je wordt misschien het project van de maand :-)
    ik hartje leden die zelf tutorials schrijven

    BeantwoordenVerwijderen