www.flickr.com

woensdag 9 februari 2011

Vegetarische burger (met kikkererwten en linzen)


Ik ben ab-so-luut geen vegetariër.  Niets zo lekker als een goede portie gehakt bij de spaghetti of een gemarineerd ribbeke op de barbeque.
Maar... eigenlijk eet ik ook verschrikkelijk graag die vegetarische groentenburgers die je in allerlei vormen, formaten en samenstellingen in de winkel vindt.  Let wel, ik bedoel groentenburgers, aan tofu raak ik helaas echt niet gewoon!

Gisteren kwam er echter een die-hard vegetariër bij me eten, dus besloot ik om eens uit te pakken met zelfgemaakte vegetarische burgers.   Bladerend door de recepten, voelde ik rillingen langs mijn rug passeren bij het lezen van woorden als 'linzen' en 'kikkererwten'.   Maar voor een goeie vriend heeft een mens wat over en dus ging ik er voor.
De tafelgast was achteraf zeer tevreden, en eerlijk, ik eigenlijk ook wel!

Ingrediënten (voor 4 burgers)


- 100g linzen (ik gebruikte groene)
- 200g kikkererwten uit blik (uitgelekt)
- 1 ui
- 1 ei
- 1 zakje tandoorimix
- 100g paneermeel
- 2 eetlepel gehakte bladpeterselie
- 1 eetlepel gehakte koriander
- 1 koffielepel geraspte gember
- olijfolie
- bloem

Werkwijze


Breng de linzen aan de kook in een pot koud water en laat ze koken tot ze zacht zijn (ong 30min). 









Snijd ondertussen de ui in fijne snippers.
Verhit olie in een pan en bak de ui zacht (niet bruin).
Voeg daarna de Tandoorimix toe naar smaak (ik gebruikte iets meer dan een half zakje).





Wanneer je de linzen hebt afgegegoten, doe je de helft er van in een keukenrobot of mixer.  Voeg daarbij de kikkererwten, de gember, het ei en de gebakken ajuin.

Mix tot er nog een paar kleine stukjes zichtbaar zijn.




Voeg nu bij het mengsel de andere helft van de linzen, de gehakte bladpeterselie en de koriander.
Kneed tot homogeen mengsel.

Zet het nadien even in de frigo tot het mengsel wat is opgestijfd.



Verdeel het mengsel in 4 porties en maak van elke portie een hamburger.





Bestuif de hamburgers met wat bloem en bak tenslotte in verhitte olie.

(je kan de burgers nog wel een dag of twee in de koelkast bewaren)





GO VEGGIE!Pin It

1 opmerking: