www.flickr.com

zaterdag 19 maart 2011

ToiletTasje voor 'n Tienermeisje


Sinds ik de kunst van het stikken enkele maanden geleden ontdekte, zoek ik voortdurend naar 'opdrachten'.  Want als ik geen doel heb, dan maak ik zomaar iets.  En dat 'zomaar iets' belandt dan vaak ergens in een Vlijtig mandje vol met andere projecten waar ik vol enthousiasme aan begon maar helaas geen plaats voor vond.
Een tijdje geleden zei m'n mama dat ik dan maar een toiletzakje voor m'n stiefzusje moest maken, want ze had er één nodig met het scoutskamp in het vooruitzicht.  Het mocht wel niet te duur zijn, en ook niet te veel moeite kosten, want de kans was groot dat het net als een heleboel van haar andere spullen op mysterieuze wijze zou verdwijnen.
En dus maakte ik diezelfde avond een tasje, maar ik vond de afwerking maar niets, en die vilten naam pluisde zo enorm dat het na 2 dagen in mijn eigen bezit al op niet veel meer trok.
Nu, meer dan een maand later, begon ik er opnieuw aan omdat ik hoorde dat ze binnen 2 weken een scoutsweekend had.  Deze keer haalde ik ook mijn betere stofjes van stal, mijn pas aangeschafte applicatiefolie en goeie moed!

Benodigdheden

- 2x buitenstof, grootte van een A4 blad
- 2x voering, grootte A4 blad
- Rits van 22cm
- 2 stukjes stof van ong 8x4cm voor de ritsuiteinden
- 2 reepjes stof van 28x4cm voor het handvat
- stukje lint/labeltje (de Banier)
- strook stevige vlieseline van 21x5cm (kan varieren van de breedte van je basis, pas op het einde knippen!)
- decoratie: applicatiefolie, strijkapplicatie (vlindertje Hema)

Werkwijze 

Eigenlijk is het heel eenvoudig.  Het is gewoon een ritstasje met dat tikkeltje meer.  Ik ga daarom ook niet heel de tutorial van een ritstasje herhalen.  Je vindt een hele goeie uitleg hier.

Maak vooraf eerst je handvat door de 2 reepjes stof met de goede kanten naar elkaar toe vast te stikken langs de lange zijden.   Daarna moet je het lint keren (als je niet van friemelen houdt, is hier een truukje).
Je strijkt nadien even plat, en stikt dan nog eens langs beide lange zijden.

 Je maakt daarna een grote ritstas tot aan deze stap, vóór je de randen dicht stikt.

Je moet immers nog het lintje en het handvatje aanbrengen en mee vaststikken.  Dit doe je door ze tussen de 2 lagen buitenstof te leggen zodat je nog enkel de losse uiteinden uit de stof ziet piepen.
Nadien stik je rondom vast volgens de pijltjes en laat je een opening in de voering om te keren.  Let goed op dat je rits open is!



In de volgende stap maken we een bodem zodat we een driehoekig toilettasje krijgen.  

Om een bodem te maken, plooi je de hoeken zo dat er een gelijkbenige driehoek ontstaat met de naad als hoogtelijn.   Ik nam de grootte zo dat de basis (= lijn in balpen) ong 6cm was.  Stik vast over de basis en plooi de hoeken naar binnen.   Doe dit zowel voor de voering als de buitenkant.



Om de bodem wat te verstevigen, strijk je er best nog wat vlieseline op.


Nu kan je het tasje keren.  Duw de hoeken nog wat uit en naai de opening in de voering dicht met een blinde steek.


Klaar is Kees (en Kato)!


ps. Het decoreren doe je wel vooraf.  De naam knipte ik uit in stof en streek ik vast met applicatiefolie.  Nadien stikte ik over de randen met een knoopsgatsteek :-)  Toegegeven, die techniek heb ik nog allesbehalve onder de knie...maar oefening baart kunst, niet?! Pin It

Geen opmerkingen:

Een reactie posten