www.flickr.com

woensdag 8 juni 2011

Bananenbodding

De echt ster van de taartenspecial van gisteren was ongetwijfeld het Witte chocolade en Walnotengebak.  Maar omdat er hier en daar toch verdoken enkeling met een vieze goesting voor bananen ronddoolt op het net, deel ik met veel plezier ook dit receptje.

Het heet 'taart' maar het proeft als bodding en dus doopte ik het 'Bananenbodding'!


Ingrediënten (voor een middelgrote quichevorm)
Ik maakte zelf de dubbele hoeveelheid waarmee ik een grote taartvorm en nog 5 kleine 'muffins' kon maken.
- 1 geplette banaan
- 1 groot ei
- 100g boter (gesmolten)
- 125g bloem
- 125g suiker
- 225ml melk
- 3 theelepels bakpoeder
- 1 theelepel vanilleextract

Voor de bovenlaag: 115g suiker, 1 theelepel honing en 150ml water

Benodigdheden
- bakpapier
- mixer
- steelpannetje
- quichevorm of taartvorm


Ik hoorde enkele oeh's en ah's gisteren bij het aanschouwen van de taartvorm die ik mee had, want ze had een praktisch kantje, namelijk een losse bodem zodat je de taart er gewoon kan uitheffen. 


Bereiding
Verwarm de oven op 180°.  Omdat het een behoorlijk kleverige taart is, gebruikte ik ook hier bakpapier in de vorm.

Meng de bloem met het bakpoeder en de suiker.
Doe hierbij de boter.
Blend/mix het ei, de geplette banaan en de melk en voeg dit mengsel bij de rest.
Klop het geheel nog wat verder op.

Doe alles in een quicheschaal of taartvorm, en zet alvast in de oven.  Zet je kookwekkertje op 30minuten.

Maak ondertussen je topping door de suiker, honing en het water aan de kook te brengen en even te laten doorkoken tot het wat dikker is geworden.

Als de 'taart' zo'n 20tal minuten gebakken heeft, kan je hem even uit de oven halen en het s uikermengsel er over sprenkelen.  Nadien laat je het nog 10 minuten meebakken.

Je kan hem nu warm verorberen met wat vanille-ijs, de taart is dan erg zacht met een beetje een krokante bovenlaag.  Maar ook de dag nadien, lekker koud, kan je nog genieten van een zoete, meer stevige bananenbodding.

Gegroet bananenliefhebbers!Pin It

1 opmerking: